Opis integracji z programem
INFOR dGCS
1. Jak eksportować dokumenty z programu SaldeoSMART?
Aby móc zaimportować faktury lub dokumenty z SaldeoSMART do programu Infor należy w pierwszej kolejności wyeksportować dokumenty sprzedaży: faktury i rachunki lub dokumenty (kosztowe, sprzedaży, towar/materiał).
1.1. Eksport faktur sprzedażowych z programu SaldeoSMART
Aby wyeksportować faktury klienta/firmy należy wybrać w menu głównym:
Faktury → Lista faktur,
a następnie wybrać z listy klienta i określić miesiąc, z którego będą eksportowane faktury.
Faktury można eksportować:
- wszystkie wyświetlone na liście – przycisk Eksportuj do [nazwa programu księgowego] nad listą faktur,
- pojedynczo – przycisk Eksportuj na liście faktur.
1.2. Eksport rachunków z programu SaldeoSMART
Aby wyeksportować rachunki klienta/firmy należy wybrać w menu głównym:
Rachunki → Lista rachunków,
a następnie wybrać z listy klienta i określić miesiąc, z którego będą eksportowane rachunki.
Rachunki można eksportować podobnie jak faktury sprzedażowe:
- pojedynczo (przycisk Eksportuj na liście rachunków),
- wszystkie z listy (przycisk Eksportuj do [nazwa programu księgowego] nad listą rachunków.
1.3. Eksport dokumentów z listy dokumentów w programie SaldeoSMART
Aby wyeksportować dokumenty klienta/firmy z archiwum dokumentów należy wybrać w menu głównym:
Dokumenty → Lista dokumentów,
a następnie wybrać z listy klienta i określić miesiąc, z którego będą eksportowane dokumenty.
Dokumenty można eksportować:
- wszystkie zaznaczone na liście dokumentów (1) – przycisk Eksportuj do [nazwa programu księgowego] nad listą dokumentów,
- pojedynczo (2) – przycisk Eksportuj na liście dokumentów.
2. Warunki importu dokumentów z SaldeoSMART do programu INFOR System
Faktury zaliczkowe nie są eksportowane z SaldeoSMART.
Przed rozpoczęciem importu należy utworzyć na dysku komputera katalog dla każdej z firm, z którego będą pobierane pliki do importu.
Przy imporcie brane pod uwagę są parametry:
1. Typ – w SaldeoSMART mamy 3 typy dokumentów, które są importowane:
- DS (dokument sprzedaży) – „sprzedaż towarów i usług”,
- FK (faktura kosztowa) – „pozostałe wydatki”,
- T/M (towar / materiał) – „zakup towarów handlowych”,
2. Kategoria – dla programu INFOR System, kategorie określają jak dany dokument ma być rozksięgowany po stronie programu.
Podstawowa konfiguracja integracji z programem księgowym znajduje się w zakładce Ustawienia integracji, tam można wybrać:
- czy data wpływu ma być ustawiana wg daty wystawienia, daty dostawy, czy daty bieżącej,
- KPiR – Tak lub Nie, czyli czy jest to import do KPIR czy KH (Nie),
- domyślne konta księgowe da danej Firmy dla kwoty brutto i VAT.
Konto dla kwoty netto konfiguruje się tylko w ustawieniach integracji kosztów.
Aby odpowiednio skonfigurować kategorie należy:
- utworzyć dla każdego klienta odpowiednie kategorie (+Dodaj → Kategorię),
- w menu głównym wybrać Lista dokumentów → Kategorię → wybrać klienta,
- na liście kategorii wybrać w kolumnie Akcje ikonę Edytuj,
Pojawi się okno Edycja kategorii, w którym należy:
- określić w polach konta dla kwoty brutto, netto i VAT,
- domyślny opis zdarzenia oraz rejestr,
- Odliczenie VAT – pełne odliczenie lub brak odliczenia,
- Data odliczenia VAT - data wpływu, wystawienia, płatności, dostawy,
- Typ kosztów – do wyboru: zakup handlowy, zakup inwestycyjny, pozostałe wydatki lub koszty uboczne,
- Informacja VAT – do wyboru: Paliwo, Pojazdy lub Inne,
- Przeznaczenie zakupów – do wyboru: Przysługuje prawo do odliczenia, Przysługuje i nie przysługuje prawo do odliczenia lub Nie przysługuje prawo do odliczenia
Listę kategorii można zaimportować z programu INFOR System.
Importowane są wzorce księgowania dla dwóch typów dokumentów: Pełna Księgowość – sprzedaż – ręczne księgowania oraz Pełna Księgowość – zakup – ręczne księgowania.
Po wyborze tej opcji dostępna jest instrukcja jak z programu INFOR można wyeksportować odpowiednie wzorce.
Listę kategorii wraz z numerami kont oraz pozostałymi parametrami można także zaimportować z pliku Excel (przycisk z lewej strony nad listą kategorii), a następnie po uzupełnieniu zaimportować zgodnie z instrukcją.
Jeśli w ustawieniach parametrów lub w edycji kategorii nie zostaną ustawione konta brutto i VAT, to wtedy brane są konta ustawione domyślnie:
|
KH |
|
KPiR |
|
konto |
brutto |
VAT |
brutto |
VAT |
sprzedaż |
201 |
221 |
201 |
220 |
zakup |
202 |
221 |
220 |
220 |
Jednocześnie, w programie księgowym muszą być stworzone konta dla VAT (KH i KPiR) dla zakupów: 221-02 i 220-02 oraz dla sprzedaży odpowiednio: 221-01 i 220-01. Podczas importu do numeru konta automatycznie jest dopisywana wartość -02 i -01.
3. Opis zdarzenia – opis zdarzenia gospodarczego, który jest przenoszony do programu.
4. Rejestr – rejestry są wykorzystywane np. gdy Klient posiada kilka sklepów i każdy sklep ma osobny rejestr w księdze.
Na poziomie rejestru określa się typ rejestru, zgodnie z listą rejestrów dostępną po stronie programu INFOR System.
Faktury są eksportowane do formatu ZIP.
Plik ZIP należy zapisać na dysku i rozpakować do folderu, który będzie wskazywany podczas importu.
Pliki, które są eksportowane mają określony schemat nazwy, np. KH09042014000000 – to oznacza, że plik jest przeznaczony do importu w KH, został wyeksportowany 9.04.2014 i jest to plik pierwszy w ramach danego eksportu.
Jeśli w tym samym dniu będzie eksportowany po raz kolejny ten lub inny plik, to nazwę będzie miał taką samą – podczas zapisywania w folderze może dojść do konfliktu nazw, dlatego przed zapisaniem nowych plików zalecane jest usunięcie importowanych wcześniej plików.
Aby móc wyeksportować fakturę, musi posiadać ona poszczególne pozycje:
- kontrahent (podczas importu kontrahenci są kojarzeni po pełnej nazwie oraz numerze NIP – aby uniknąć tworzenia duplikatów oba parametry muszą być takie same)
- numer dokumentu
- data wystawienia
- data sprzedaży
- waluta PLN
- przynajmniej 1 pozycja VAT
3. Jak importować dokumenty w programie INFOR System?
3.1. Import do programu INFOR System KH
a) Wybór modułu KH: Plik → Zmień moduł → Księga Handlowa
b) Aby zaimportować plik z dokumentami należy wybrać: Dziennik → Import dekretów z plików XML
Aby ustawić parametry księgowania z plików zewnętrznych, trzeba wejść w → Konfiguracja
Ważne:
Wpisujemy wersję 2.0
c) Pojawia się okno, w którym należy wskazać ścieżkę folderu, w którym znajdują się pliki przeznaczone do importu → OK
Ważne:
Zalecamy usuwanie z tego folderu plików, które były już wcześniej importowane.
W przypadku, gdy przed zapisaniem nowych plików we wskazanym folderze, nie zostały z niego usunięte importowane wcześniej pliki, to pojawi się komunikat informujący, że „są tam pliki już zaksięgowane. Czy chcemy kontynuować?”
Po wybraniu:
Tak – import będzie kontynuowany i dokumenty zostaną ponownie zaimportowane, co utworzy duplikaty
Nie – importowane są tylko nowe dokumenty.
Wyświetla się lista „Wpisy w dzienniku”, na której znajdują się zaimportowane dokumenty.
3.2. Import do programu INFOR System KPiR
Aby zaimportować plik z dokumentami należy wybrać:
Księga → Import dekretów z plików XML, a następnie należy postępować tak jak dla KH
Komentarze
Komentarze: 0
Zaloguj się, aby dodać komentarz.