Wyciągi bankowe
Instrukcja użytkownika
1. Dostęp i uprawnienia do funkcji Odczytywania wyciągów bankowych
Domyślnie funkcja odczytywania wyciągów bankowych jest włączona tylko dla Użytkownika Administracyjnego (jest to główny login, dla którego jest tworzone konto dostępowe). Jest to związane z polityką uprawnień i bezpieczeństwa danych, która umożliwia indywidualne konfigurowanie dostępu do poszczególnych funkcji systemu, zwłaszcza tych, które bazują na danych wrażliwych (czyli m.in. transakcje firmy).
1.1. Nadawanie uprawnień do Odczytywania wyciągów bankowych Użytkownikom po stronie Panelu Księgowego
Aby włączyć dostęp do Odczytywania wyciągów bankowych innym Użytkownikom po stronie Panelu Księgowego należy zalogować się do aplikacji SaldeoSMART loginem Administracyjnym i wybrać:
Konfiguracja → Użytkownicy
Następnie należy wybrać z listy Użytkownika, któremu chcemy włączyć dostęp do funkcji Odczytywania wyciągów bankowych i klikając imię i nazwisko użytkownika należy przejść do edycji uprawnień.
W ustawieniach użytkownika należy w sekcji Prawa dostępu zaznaczyć opcję “Wyciągi bankowe” i zapisać zmiany.
W ten sposób włączamy dostęp do Odczytywania wyciągów bankowych wszystkim tym Użytkownikom, którzy mogą korzystać z tej funkcji i mogą mieć dostęp do listy odczytywanych z wyciągów transakcji.
Aby dowiedzieć się jak włączyć Firmie dostęp do wyciągów bankowych, przeczytaj rozdział 1.2.
1.2. Nadawanie dostępu do modułu Wyciągów bankowych dla obsługiwanych Firm
Aby włączyć dostęp do modułu Wyciągów bankowych dla danej Firmy, należy zalogować się do aplikacji SaldeoSMART loginem Administracyjnym po stronie Panelu Księgowego i wybrać w menu głównym: Firma → Lista firm
Następnie należy znaleźć na liście Firmę, której chcemy włączyć dostęp do funkcji Wyciągów bankowych i przejść na jej edycję klikając w nazwę firmy.
W ustawieniach Firmy w sekcji Uruchomione moduły należy zaznaczyć opcję “Wyciągi bankowe” i kliknąć przycisk “Zapisz zmiany”:
Dodatkowo jeżeli firma powinna móc odczytywać wyciągi bankowe należy dać uprawnienie do odczytywania, a jeżeli ma również mieć prawo rozliczania transakcji to należy również zaznaczyć to uprawnienia.
W ten sposób włączamy dostęp do Wyciągów bankowych, ich odczytywanie oraz rozliczanie transakcji dla danej Firmy. Automatycznie moduł wyciągów bankowych zostanie włączony tylko dla Użytkownika głównego po stronie Firmy.
Aby dowiedzieć się jak włączyć innym Użytkownikom po stronie Firmy dostęp do wyciągów bankowych, przeczytaj rozdział 1.3.
1.3. Nadawanie uprawnień do Wyciągów bankowych użytkownikom po stronie Panelu Firmy
Aby włączyć dostęp do Wyciągów bankowych innym Użytkownikom po stronie Firmy należy zalogować się do aplikacji SaldeoSMART loginem głównym Firmy i wybrać w prawym górnym rogu: → Użytkownicy
Następnie należy wybrać z listy Użytkownika, któremu chcemy włączyć dostęp do funkcji Wyciągów bankowych i klikając imię i nazwisko użytkownika należy przejść do edycji uprawnień.
W ustawieniach Użytkownika w sekcji Dostęp do modułów należy zaznaczyć opcję “Wyciągi bankowe” i zapisać zmiany.
W ten sposób włączamy dostęp do Wyciągów bankowych wszystkim tym Użytkownikom, którzy mogą korzystać z tej funkcji i mogą mieć dostęp do listy odczytywanych z wyciągów transakcji.
2. Parametry ustawień integracji dla Odczytywania wyciągów bankowych - panel księgowego
Parametry ustawień integracji dla wyciągów są dostępne w menu głównym:
Parametry → Ustawienia integracji wyciągów
Ważne!
Parametry zależą od programu księgowego, na którym jest obsługiwana dana firma. Zanim zaczniesz odczytywać wyciągi bankowe, sprawdź czy pracujesz na programie, dla którego jest dostępny eksport wyciągów bankowych.
2.1. Rachunki bankowe Firmy
W ustawieniach Firmy (Firmy → Lista Firm) należy dla każdej Firmy, dla której chcemy odczytywać wyciągi bankowe wprowadzić numery rachunków bankowych, z których będą pochodzić wyciągi.
Aby to zrobić należy dla danej firmy na liście firm kliknąć jej nazwę i przejść na edycję klikając w nazwę firmy, a następnie uzupełnić numery kont bankowych. Domyślnie ustawiona jest waluta rachunku PLN z możliwością edycji:
Dodatkowo na etapie dodawania nowego rachunku bankowego lub na edycji istniejącego możliwe jest:
- włączenie automatu, którego celem jest zwiększenie automatyzacji rozrachunków, polegającej na rozliczaniu transakcji natychmiast po odczytaniu z wyciągu lub pobraniu z banku
- zaznaczenie, że rachunek przeznaczony jest tylko do odczytywania wyciągów bankowych
- nadanie dostępu do rachunku bankowego tylko dla wybranych osób
2.2. Comarch Optima
W ustawieniach integracji dla programu Optima dostępne są opcje:
- Określenie strony transakcji (gdy nie występuje kontrahent) - w polu tym podajemy wymiar zbierający dane dotyczące podmiotów będących stronami transakcji, ale nie są kontrahentami np. urzędy, banki, oddziały ZUS, itp. Jako wartość słownikowa tego wymiaru powinna być ustawiana nazwa i akronim (kod) instytucji z programu księgowego. Poniżej przykład konfiguracji:
:
Przykładowa zawartość słownika dla wymiaru:
Wartość - nazwa instytucji
Opis - typ instytucji
Dodatkowy KOD - akronim lub kod instytucji w programie księgowym
- Konta rachunków bankowych - na tej liście wyświetlone będą wszystkie numery kont bankowych podane w ustawieniach danej firmy. W polach obok należy wpisać rejestry bankowe, do których przypisano konta w module KASA/BANK programu księgowego. Są one konieczne, aby SaldeoSMART poprawnie przygotowało zapisy kasowe w odpowiednich raportach w rejestrach kasowych/bankowych.
- Definicje KP/KW - Podajemy nazwy definicji dokumentów odpowiadających za wpłatę oraz wypłatę w systemie Optima
Pobieranie transakcji:
UWAGA!!!
Aby możliwe było pobranie pliku wymiany z transakcjami w Optimie, powinien być otwarty Raport KB z wybranym zakresem dat co najmniej takim, jak daty na wysyłanych transakcjach.
- Używamy opcji Pobieranie w SaldeoPULPIT.
- Wyszukujemy interesującą nas firmę na liście i używamy przycisku Pobierz wyciągi.
- Plik zostaje zapisany w lokalizacji wskazanej w ustawieniach SaldeoPulpit.
- Następnie do importu używamy modułu praca rozproszona w Optimie.
2.3. Sage Symfonia
W ustawieniach integracji dla programu Symfonia dostępne są opcje:
- Znacznik - znacznik z jakim dana transakcja zostanie przeniesiona do programu
- Domyślne konto dla transakcji z dostawcą - konto w programie księgowym, które odpowiada transakcjom dokonywanym z dostawcą (konkretnym kontrahentem). Konto księgowe powinno być wpisane razem z oznaczeniem “K”. Pod “K” będzie podstawiane konto kontrahenta podczas synchronizacji z programem (przykład: patrz grafika poniżej).
- Domyślne konto dla transakcji z odbiorcą - konto w programie księgowym, które odpowiada transakcjom dokonywanym z odbiorcą (konkretnym kontrahentem). Konto księgowe powinno być wpisane razem z oznaczeniem “K”. Pod “K” będzie podstawiane konto kontrahenta podczas synchronizacji z programem (przykład: patrz grafika poniżej).
- Konto dla transakcji - to pole służy na zdefiniowanie konta, które ma być przypisane do innych rodzajów transakcji, dla których stroną nie jest kontrahent (np. transakcje bankowe, lokaty, odsetki, wypłaty w bankomacie, ZUS, US itp.). W przypadku, gdy dla każdego rodzaju transakcji konto księgowe jest inne, należy w tym miejscu skorzystać z wymiaru - wpisać nazwę wymiaru (w nawiasie kwadratowym).
- Konfiguracja wymiarów dla wyciągów bankowych opisana jest poniżej, w pkt. 5.1.
- Konta rachunków bankowych - tu wskazane są rachunki bankowe firmy (zgodnie z tym, co jest w Ustawieniach firmy) i należy wskazać odpowiadające im konta w programie księgowym.
Ważne!
Dla poprawnego importu transakcji w programie konieczne jest zsynchronizowanie numerów kont kontrahentów (ID kontrahenta) w programie księgowym.
2.4. REWIZOR GT
Aby zaimportować transakcje do programu Rewizor GT, należy każdą z nich opisać za pomocą kategorii. Parametr ten jest ustawiany przez zastosowanie słownika będącego “Wymiarem”. Słownik, który będziemy stosować wskazujemy w ustawieniach integracji wyciągów bankowych dla programu Rewizor GT wskazując jego nazwę w
- Wymiar dla kategorii.
Należy pamiętać, aby wpisywana wartość - nazwa i kod dodatkowy powinny być takie same jak nazwa kategorii w Rewizorze.
Ponadto dla każdego numeru konta podanego w ustawieniach integracji należy koniecznie podać Zawartość pola Bank w rubryce równoległej, jak poniżej na rysunku:
2.5. Enova365
W ustawieniach integracji dla programu Enova365 dostępne są opcje:
Opis analityczny - wpływa on bezpośrednio na “Symbol” w opisie analitycznym w Enova365, a co za tym idzie na “Konto” księgowe. Poprawna konfiguracja powinna odwoływać się w tym polu do wymiaru typu “Lista wartości do wyboru”, gdzie Wartość będzie zawierała numer konta księgowego
Matryce zapłat - wybór wymiaru typu “Lista wartości do wyboru”, gdzie Wartość będzie zawierała “Symbol” matrycy zdefiniowanej w Enova365 (Ewidencja Środków Pieniężnych->Matryce zapłat)
Podmiot matrycy - aby poprawnie matryca zapłat została wybrana, każda z nich musi mieć podany Podmiot którego zapis dotyczy. Pole do umożliwia wybór z listy podmiotu dla którego Enova365 zastosuje wybraną wyżej matrycę
Cechy opisu analitycznego - podobnie jak dla Dokumentów, pole to umożliwia wybranie wymiaru typu “Lista wartości do wyboru”, gdzie Wartość powinna zawierać wartość cechy słownikowej w Enova365
2.6. WF-Fakir
W ustawieniach integracji dla programu WF-Fakir dostępne są opcje:
- Domyślne konto dla transakcji z dostawcą - konto w programie księgowym, które odpowiada transakcjom dokonywanym z dostawcą (konkretnym kontrahentem). Konto księgowe powinno być wpisane razem z oznaczeniem “K”. Pod “K” będzie podstawiane konto kontrahenta podczas synchronizacji z programem (przykład: patrz grafika poniżej).
- Domyślne konto dla transakcji z odbiorcą - konto w programie księgowym, które odpowiada transakcjom dokonywanym z odbiorcą (konkretnym kontrahentem). Konto księgowe powinno być wpisane razem z oznaczeniem “K”. Pod “K” będzie podstawiane konto kontrahenta podczas synchronizacji z programem (przykład: patrz grafika poniżej).
- Konto dla transakcji - to pole służy na zdefiniowanie konta, które ma być przypisane do innych rodzajów transakcji, dla których stroną nie jest kontrahent (np. transakcje bankowe, lokaty, odsetki, wypłaty w bankomacie, ZUS, US itp.). W przypadku, gdy dla każdego rodzaju transakcji konto księgowe jest inne, należy w tym miejscu skorzystać z wymiaru - wpisać nazwę wymiaru (w nawiasie kwadratowym).
- Konfiguracja wymiarów dla wyciągów bankowych opisana jest poniżej, w pkt. 5.1.
- Konta rachunków bankowych - tu wskazane są rachunki bankowe firmy (zgodnie z tym, co jest w Ustawieniach firmy) i należy wskazać odpowiadające im konta w programie księgowym.
3. Odczytywanie wyciągów bankowych
3.1. Dodanie nowego wyciągu bankowego
Dodawanie nowego wyciągu bankowego do SaldeoSMART jest możliwe na dwa sposoby:
- w menu głównym (po prawej stronie): + Dodaj → Wyciąg bankowy
- z poziomu Listy wyciągów: + Dodaj (przycisk nad tabelą po lewej stronie)
Wyciągi bankowe mogą być dodawane przez:
- uprawnionych Użytkowników z poziomu Panelu Księgowego,
- uprawnionych Użytkowników z poziomu Panelu Firmy.
Aby dodać nowy plik z wyciągiem bankowym w PDF należy wybrać określoną firmę oraz miesiąc i rok. Następnie kliknąć przycisk “+Dodaj pliki do kolejki…” i wybrać odpowiedni plik z wyciągiem bankowym z dysku komputera.
Ważne!
W ramach Wyciągów bankowych można dodawać wyciągi oraz potwierdzenia przelewów. Dokumenty muszą być w formacie PDF, pobrane bezpośrednio z systemu bankowego jako dokument elektroniczny.
System nie odczytuje skanów wyciągów bankowych.
Dla wyciągów bankowych NIE ma możliwości dodawania dokumentów z wykorzystaniem SaldeoPULPIT (przez bufor) ani mailem. Jedyną drogą dodawania jest opcja +Dodaj bezpośrednio w aplikacji.
Podczas dodawania pliku z wyciągiem można również wskazać czy wyciąg ma być automatycznie poddany odczytywaniu (1). Opcka dostępna zarówno z poziomu Panelu Księgowego oraz Panelu Firmy:
“Tak” → Wyślij: plik/ pliki z wyciągami są dodawane do SaldeoSMART i automatycznie odczytywane przez aplikację.
“Nie” → Wyślij: plik z wyciągiem jest dodawany do Listy Wyciągów. Taki wyciąg będzie można odczytać z poziomu Listy wyciągów.
Po zaznaczeniu właściwej opcji należy kliknąć “Wyślij” (2). Pojawi się komunikat z podsumowaniem dodawania wyciągów i listą dodanych plików.
3.2. Lista wyciągów bankowych
Lista wyciągów bankowych jest dostępna w menu głównym: Wyciągi → Lista wyciągów
W ramach listy wyciągów prezentowane są następujące dane:
- numer wyciągu
- nazwa pliku
- numer konta
- komentarz
- transakcje powiązane - dla wyciągów odczytanych przez SaldeoSMART w tej kolumnie pojawi się ilość transakcji jaka znajduje się w odczytanym wyciągu wraz z linkiem do listy transakcji
- data dodania
- dodany przez - którego użytkownika
- odczytaj - zawiera informację o tym, czy wyciąg był już odczytywany i w jakim jest obecnie statusie.
- akcje - zawierają operacje pobierania i usunięcia wyciągu. Usuwanie wyciągu jest dostępne tylko dla wyciągów, dla których nie ma żadnych transakcji powiązanych.
Na liście wyciągów także jest dostępna opcja odczytywania → przycisk “Odczytaj” w tabeli z Listą Wyciągów (w kolumnie Odczytaj) oraz “Odczytaj wybrane” (nad tabelą po lewej stronie) dla wielu wyciągów zaznaczonych na liście.
Na etapie odczytywania wyciągu bankowego SaldeoSMART sprawdza, czy dodawany plik jest właściwy.
W przypadku gdy do odczytu zostanie przekazany plik, który nie jest wyciągiem bankowym lub jest to wyciąg w niewłaściwym formacie, zostanie on dodany do aplikacji, jednak pojawi się na Liście wyciągów z komunikatem, że jest to plik o “Nieprawidłowym typie dokumentu”.
3.3. Detale wyciągu
Aby zobaczyć detale wyciągu należy na Liście wyciągów kliknąć w numer wyciągu bankowego, który znajduje się w kolumnie “Numer wyciągu”.
Wyświetlony zostaje podgląd wyciągu bankowego (po prawej stronie) oraz tabela z Danymi podstawowymi (po lewej stronie).
W Danych podstawowych widoczne są informacje:
- pole na komentarz
- Numer wyciągu - uzupełniany na etapie odczytywania wyciągu
- Okres od … do … - czyli daty dla których dany wyciąg był wygenerowany
- Waluta - waluta, w której były transakcje na wyciągu bankowym
Te informacje Użytkownik może edytować i zapisać zmiany, aby je zachować.
Na detalach wyciągu bankowego są dostępne także opcje:
- Pokaż transakcje (1) - wyświetla listę transakcji pochodzących z danego wyciągu bankowego
- Akcje (2): Pobierz wyciąg oraz Usuń wyciąg (opcja dostępna tylko wtedy, gdy nie ma dla wyciągu transakcji powiązanych)
- Powrót do listy (Ctrl+backspace) (3) - wraca na listę z wyciągami bankowymi
3.4. Lista banków, dla których odczytywane są wyciągi bankowe w PDF
Lista aktualnie obsługiwanych banków dostępna jest zawsze w SaldeoSMART na etapie dodania wyciągu do odczytu.
Lista banków dostępna jest również na naszej stronie internetowej.
4. Lista transakcji
Lista transakcji bankowych jest dostępna w menu głównym: Wyciągi → Lista transakcji
Lista transakcji zawiera informacje:
- Lp
- Data płatności - data płatności transakcji
- Data księgowania - data księgowania transakcji
- Numer transakcji
- Opis płatności - informacja na temat tego, z jakim opisem transakcja była wykonana - do pola opis przenoszone są wszystkie informacje poza kontrahentem (dane kontrahenta oraz numer konta).
- Kontrahent - kontrahent, którego dotyczy dana transakcja. W przypadku typu transakcji, w których nie występuje kontrahent (np. prowizje bankowe) kolumna Kontrahent pozostanie pusta i nie będzie wymagana do eksportu.
- Wymiar - w przypadku, gdy dla wyciągów bankowych został w “Ustawieniach integracji wyciągów” wskazany jakiś wymiar, który decydować będzie o sposobie dekretacji transakcji, wartość tego wymiaru zostanie zaprezentowana w kolumnie
- Typ transakcji
- Kwota - kwota transakcji
- Dokument powiązany
- Kwota po rozliczeniu
- Status rozliczenia
- Rozliczenie
- Komplet danych - informacja ile % danych niezbędnych do eksportu jest uzupełnionych
Nad listą transakcji znajdują się opcje:
- Eksport - umożliwia eksport do programu księgowego
- Zmień - możliwość operacji zbiorczych tj. usunięcie transakcji, zatwierdzenie lub edycja
- Rozlicz automatycznie - ręczne uruchomienie automatycznego rozliczenia transakcji z dokumentami i fakturami
Nad Listą transakcji jest dostępny zestaw filtrów, który ułatwia przeglądanie transakcji. Transakcje można filtrować po:
- uznania/obciążenia
- kontrahencie
- miesiącu i roku, z którego pochodzą transakcje
- Nazwie wyciągu
- Okresie księgowania
- Numerze konta bankowego, z którego pochodzi wyciąg bankowy
- Typie transakcji (np. przelew do ZUS, przelew z kontrahentem, opłaty bankowe itd.)
- Status ( więcej w artykule <<tutaj>>)
4.1. Zmiany zbiorcze na liście transakcji
Na liście transakcji dostępne są zmiany zbiorcze, umożliwiające dokonywanie zmian w wielu transakcjach jednocześnie.
Aby skorzystać ze zmian zbiorczych należy na Liście transakcji zaznaczyć w pierwszej kolumnie wybrane transakcje, a następnie wybrać opcję Zmień -> Edytuj:
Zbiorcza edycja transakcji umożliwia nadanie dla wybranych transakcji:
4.2. Detale transakcji
Aby zobaczyć detale określonej transakcji należy kliknąć w numer transakcji znajdujący się w kolumnie “Opis płatności” na Liście transakcji:
* W przypadku korzystania z funkcji automatycznego łączenia transakcji widok listy transakcji będzie się różnił:
Więcej informacji na temat funkcji automatycznego łączenia transakcji <<tutaj>>
Po kliknięciu zostanie wyświetlona strona ze szczegółami transakcji (po lewej stronie) oraz podglądem strony wyciągu bankowego, z którego pochodzi dana transakcja wraz z zaznaczeniem jej na żółto (po prawej stronie).
W tabeli po lewej stronie mamy dostępne sekcje:
- Dane podstawowe (pole na komentarz)
- Powiązane faktury/dokumenty
- Szczegóły transakcji
- Wymiary
Szczegóły transakcji - zestaw informacji odczytywanych z wyciągu bankowego, które dotyczą danej transakcji:
- Numer transakcji
- Data transakcji
- Data księgowania
- Kontrahent - pole dostępne dla transakcji z kontrahentami, w przypadku innych typów transakcji pole niedostępne. Dane o kontrahencie są przenoszone jeżeli występuje w bazie kontrahentów.
- Rachunek bankowy - rachunek bankowy dla danej transakcji
- Opis płatności - opis płatności (tytuł) z jaką była wykonana transakcja - do pola opis przenoszone są wszystkie informacje poza kontrahentem (dane kontrahenta oraz numer konta).
- Typ transakcji - pole, w którym wskazany jest rodzaj transakcji zgodnie z dostępną listą
- Waluta - waluta w jakiej jest dana transakcja
- Kwota - kwota transakcji
- Czy eksportować? - Tak/ Nie - oznaczenie, czy dana transakcja jest przeznaczona do eksportu
Wymiary - w tej sekcji pokazane są wszystkie wymiary, które w ustawieniach (Parametry → Wymiary) zostały określone jako przeznaczone dla wyciągów.
Wymiary mogą być eksportowane do programu księgowego. Aby dowiedzieć się więcej na temat wymiarów dla transakcji przejdź do rozdziału 5.1.
Nad podglądem danej transakcji są dostępne następujące opcje:
- Zapisz - zapisuje zmiany
- Zatwierdź zapisuje zmiany i zmienia status transakcji na Zatwierdzone
- Powrót do listy (Ctrl+backspace) - wraca na listę z transakcjami
- Akcje: Usuń transakcję - usuwa daną transakcję
5. Eksport transakcji do programu księgowego
5.1. Wymiary dla transakcji
Wymiary dostępne są w menu głównym: Parametry → Wymiary
Aby utworzyć nowy wymiar należy kliknąć przycisk “+Dodaj” nad Listą wymiarów po prawej stronie.
Przeznaczenie wymiaru - jeśli wymiar ma być przeznaczony dla wyciągów bankowych należy podczas dodawania lub edycji wymiaru zaznaczyć opcję “Wymiar przeznaczony dla wyciągów” → TAK.
W detalach transakcji dostępne będą tylko te wymiary, które w przeznaczeniu wymiaru mają wskazane wyciągi (W).
5.2. Jak eksportować transakcje do programu
Aby wyeksportować transakcje do programu księgowego należy na Liście transakcji wybrać opcję:
- przycisk “Eksportuj” lub “Wyslij”(*) nad tabelą z listą transakcji:
* przycisk Wyślij jest dostępny dla programu księgowego Comarch ERP Optima gdy mamy zainstalowany moduł synchronizujący dane.
Otrzymujemy plik, który następnie należy zaimportować w programie księgowym.
Aby import został przeprowadzony poprawnie, należy najpierw skonfigurować właściwie ustawienia integracji (patrz pkt. 6 dla używanego programu księgowego).
6. Import wyciągów bankowych w obsługiwanych programach księgowych
W ramach dostępnych integracji, eksport transakcji jest możliwy do następujących programów księgowych:
6.1. Comarch Optima
6.1.1. Profil Comarch Optima XML
Transakcje z wyciągu bankowego mogą być eksportowane po uprzednim ich zatwierdzeniu podobnie jak w przypadku faktur. W celu ustawienia odpowiednich parametrów transakcji należy wejść w jej szczegóły.
Transakcje eksportowane są w ramach jednego wyciągu i konta bankowego:
- Zaznaczamy transakcje do eksportu
- Klikamy przycisk “Eksportuj”
- Wyeksportowany plik “wyciagi_firma_data_rejestr.txt” zapisujemy na dysku, a następnie importujemy do otwartego raportu bankowego w programie Comarch ERP Optima.
Import odbywa się przy użyciu formatu:
KASABUF.TXT i BANKBUF.TXT (import)(standardowy)
W definicji KP wskazujemy symbol dokumentu odpowiadającemu przychodowi dla rejestru bankowego, natomiast w definicji KW podajemy symbol dokumentu rozchodowego.
Zaimportowane zapisy są przypisane odpowiednio kontrahentom lub instytucjom wskazanym na danej transakcji.
6.1.2. Profil Comarch OPTIMA XML 2016
WAŻNE!
Aby możliwe było pobranie pliku wymiany z transakcjami w Optimie, powinien być otwarty Raport KB z wybranym zakresem dat co najmniej takim, jak daty na wysyłanych transakcjach.
Dla programu Comarch OPTIMA od wersji 2016.5.1.1790 jest możliwy import zapisów kasowych do otwartego raportu poprzez plik XML. Dlatego też wszystkie transakcje z wyciągów będą zapisywane do pliku xml.
Ponadto operator programu musi mieć w konfiguracji użytkownika zaznaczona opcję zezwalającą na import zapisów kasowych do otwartych raportów.
Aby zapis mógł być przeprowadzony należy w ustawieniach integracji wyciągów do każdego konta firmy podać REJESTR bankowy do którego dane konto bankowe jest przypisane.
Różnica pomiędzy profilami sprowadza się do tego iż opisane transakcje bankowe są pobierane po uprzednim wysłaniu ich z SaldeoSMART przez przycisk “Pobierz wyciągi” dostępny z menu pobieranie programu SaldeoPULPIT. Import transakcji następuje w OPTIMIE przez moduł pracy rozproszonej podobnie jak w przypadku faktur.
6.2. Sage Symfonia FK
Import wyciągów do Symfonia FK przebiega podobnie jak w przypadku dokumentów.
Aby poprawnie importować w Symfonii wyciągi bankowe należy najpierw pobrać i zapisać na dysku komputera szablon importu. Szablon ten, jest tym samym szablonem, który używany jest do importu dokumentów.
Ścieżka katalogu, w którym są zapisywane szablony importu, jest widoczna w oknie, w którym wczytuje się dokumenty, często jest to katalog Symfonia → szablony
Dla programu Sage Symfonia Finanse i Księgowość szablon jest do pobrania na stronie:
http://download.saldeosmart.pl/dokumenty/programy/symfonia/saldeo-fk.ams
6.2.1 Tworzenie profilu do importu
Aby utworzyć profil importu wyciągów pochodzących z SaldeoSMART należy wybrać:
Firma → Dokumenty → Profile nadawców → Nowy – w odpowiednich polach należy wpisać:
1 → Nazwa – Saldeo,
2 →Katalog – należy wskazać katalog na dysku, w którym będą zapisywane pliki z wyciągami eksportowanymi z SaldeoSMART
3 → Szablon – w tym polu należy wskazać zapisany wcześniej w katalogu szablon Saldeo.
Po określeniu tych parametrów należy → zapisać profil Saldeo.
6.2.2 Jak importować wyciągi bankowe w programie Symfonia FK
Aby zaimportować plik z transakcjami należy wybrać:
Firma → Dokumenty → Import Specjalny → profil Saldeo→
→ Pojawi się okno „Dane oczekujące na wczytanie”, w którym należy wskazać plik z transakcjami do importu (pliki we wskazanym podczas konfigurowania profilu folderze).
→ Wczytaj
Kolejnym krokiem jest prawidłowe uzgodnienie typu dokumentu. Ważne jest by uzgadniany typ w Symfonia FK miał charakter Wyciągu bankowego.
Należy wskazać jakiemu typowi dokumentów po stronie Symfonii odpowiada typ pochodzący z pliku (zrzut ekranu jak to zrobić poniżej).
→ Użyj
Wskazane skojarzenie zostanie zapamiętane i przy następnych importach dla danej firmy nie będzie trzeba kolejny raz przechodzić tego kroku
Po zakończeniu importu pojawi się komunikat, że proces przebiegł poprawnie.
6.2.3 Przeglądanie wyciągów
Transakcje bankowe dostępne są w buforze:
Firma → Dokumenty → Przeglądanie → Bufor
6.2.4 Rozliczanie wyciągów bankowych
Dla wyciągów bankowych zaimportowanych z SaldeoSMART należy dokonać rozliczenia rozrachunków, które zostały stworzone wraz z zaimportowanym wyciągiem.
W tym celu przechodzimy do edycji wyciągu bankowego i wybieramy→ Rozrachunki...
Po zaznaczeniu odpowiedniego rozrachunku, powstałego np. w wyniku zaksięgowanej faktury, możemy taki dokument rozliczyć wczytanym wyciągiem bankowym przy pomocy przycisku → Rozlicz
6.3. Insert Rewizor
Transakcje z programu SaldeoSMART odczytane i opisane są eksportowane jako zapisy:
BP -
BW -
Transakcje z kontrahentem zapisują się jako rozrachunek na danego kontrahenta, natomiast transakcje bez wedle kategorii jako incydentalne (np. prowizja bankowa itp.)
Transakcje eksportowane są w ramach jednego wyciągu i konta bankowego:
- Zaznaczamy transakcje do eksportu
- Klikamy przycisk “Eksportuj”
- Wskazujemy, który plik chcemy zapisać jak na obrazie:
- Wyeksportowany plik “wyciagi_firma_KH_data.epp” zapisujemy na dysku, a następnie importujemy do programu Rewizor GT przy pomocy polecenia Import z menu narzędzia, podobnie jak w przypadku dokumentów.
6.4. WF - FaKir
Aby poprawnie importować w systemie WF Fakir wyciągi bankowe należy najpierw stworzyć odpowiednie źródło danych (krok można pominąć jeżeli istnieje już źródło danych stosowane dla faktur i nie chcemy tworzyć osobnego), a następnie schemat księgujący.
6.4.1. Tworzenie źródła danych
Aby utworzyć źródło danych należy wybrać Definicje → Import – definicje → Import – źródła danych
W oknie „Źródła danych” → Dodaj (Ins)
Otworzy się okno „Dodawanie źródła” - tu wskazać parametry:
Nazwa źródła – Saldeo wyciągi bankowe
Opis źródła – Saldeo WB
Typ źródła – WFMAGWIN – MW
Importowane dokumenty – niezadekretowane
Współpraca między systemami – rozłączne bazy
→ Zapisz – nowe źródło pojawi się w oknie „Źródła danych”
6.4.2. Tworzenie schematu księgowania dla importu plików
Aby móc stworzyć schemat księgowania dla dokumentów wyeksportowanych z aplikacji SaldeoSMART należy pobrać i zapisać schemat SaldeoSMART wyciągi bankowe w formacie xml, dostępny po skopiowaniu linku:
https://download.saldeosmart.pl/dokumenty/programy/wapro-fakir/SaldeoSMART-wyciagi.xml
Drugi ze schematów znajdziesz na samym dole strony jako załącznik do tego artykułu.
Następnie należy wybrać: Definicje → Import – definicje → Import–schematy księgujące
Uruchomi się okno: „Magik 2 – Schematy księgowania” → Schematy księgowania i analityki → Importuj
Pojawi się okno → „Magik2” → w polu wyboru pliku ze schematem należy wczytać zapisany wcześniej na dysku komputera schemat księgowania Saldeo wyciągi bankowe → Dalej
Pojawi się informacja o zakończeniu importowania schematów księgujących.
6.4.3 Jak importować wyciągi w programie WF Fakir
Aby zaimportować plik z transakcjami należy wybrać:
Dokumenty → Import dokumentów ( 1 ) → Dodanie dokumentu ( 2 ) → Wybór źródła danych ( 3 )
Następnie wybrać odpowiednie źródło danych i zaimportowany wcześniej schemat księgowania Saldeo wyciągi bankowe ( 1 )→ "Wykonaj" ( 2 )
https://drive.google.com/drive/my-drive
Wczytaj dokumenty z pliku ( 1 ) → wybór wyeksportowanego pliku z SaldeoSMART ( 2 ) → Dalej ( 3 ). Czynność tę powtarzamy w przypadku wyeksportowania z SaldeoSMART wielu plików.
Kolejnym etapem jest dekretacja dokumentów.
Z listy zaimportowanych dokumentów oznaczamy te, których dekretacji chcemy dokonać ( 1 ) → Dekretuj dokumenty ( 2 ) → Weryfikujemy poprawność schematu księgowania – odpowiednim jest "Saldeo wyciągi bankowe" i potwierdzamy ( 3 )
Pojawi się informacja: Proces dekretacji zakończył się pomyślnie → OK
Dalsze postępowanie w oknie "Import dokumentów" jest zgodne z postępowaniem z zaimportowanymi fakturami.
6.5. Enova365
Aby poprawnie importować w systemie Enova365 wyciągi bankowe należy wgrać plik dodatku integracyjnego w najnowszej wersji do katalogu przeznaczonego dla tego typu rozszerzeń systemu Enova (krok można pominąć jeżeli istnieje już wgrana biblioteka w najnowszej wersji wykorzystywana dla importu dokumentów).
6.5.1. Instalacja dodatku integracyjnego
- Przed przystąpieniem do instalacji dodatku należy zamknąć program Enova.
- Aby utworzyć źródło danych należy pobrać odpowiednią bibliotekę z poniższego źródła:
http://download.saldeosmart.pl/integracje/enova/20161102/LtaSaldeoEnova.dll
- Następnie pobrany plik należy odblokować jeżeli jest zablokowany
- Plik wgrywamy do katalogu Assemblies na każdym stanowisku gdzie miałby być używany. Najlepiej bibliotekę skopiować do obu katalogów (jeżeli istnieją):
a) C:\Program files\common files\soneta\assemblies
b) C:\Program files (x86)\common files\soneta\assemblies
6.5.3 Jak importować wyciągi w programie enova365
Aby zaimportować plik z transakcjami należy wybrać w Raportach:
Saldeo system → Import → Import wyciągów
Następnie wybrać odpowiednie parametry i wybrać “OK”
Wyciąg bankowy zostanie zaimportowany do Raportów i zaewidencjonowany dla odpowiedniego rachunku bankowego. Rachunek ten powinien się pokrywać z tym, który został przypisany w SaldeoSMART dla wyciągu bankowego.
Komentarze
Komentarze: 0
Zaloguj się, aby dodać komentarz.