Opis integracji z programem
Super Księga Podatkowa
Wersja 1.72.0
1. Jak eksportować dokumenty z programu SaldeoSMART?
Aby móc zaimportować faktury z SaldeoSMART do programu Super Księga Podatkowa, należy w pierwszej kolejności wyeksportować z SaldeoSMART dokumenty sprzedaży: faktury i rachunki lub dokumenty (kosztowe, sprzedaży lub towar/materiał).
1.1. Eksport faktur sprzedażowych z programu SaldeoSMART
Aby wyeksportować faktury klienta należy wybrać w menu głównym:
Faktury → Lista faktur,
a następnie wybrać z listy klienta i określić miesiąc, z którego będą eksportowane faktury.
Faktury można eksportować:
- wszystkie wyświetlone na liście – przycisk Eksportuj do SKP nad listą faktur,
- pojedynczo – przycisk Eksportuj po prawej stronie listy faktur.
1.2. Eksport rachunków z programu SaldeoSMART
Aby wyeksportować rachunki klienta, należy wybrać w menu głównym:
Rachunki → Lista rachunków,
a następnie wybrać z listy klienta i określić miesiąc, z którego będą eksportowane rachunki.
Rachunki można eksportować podobnie jak faktury sprzedażowe:
- pojedynczo (przycisk Eksportuj na liście rachunków),
- wszystkie z listy (przycisk Eksportuj do [nazwa programu księgowego] nad listą rachunków.
1.3. Eksport dokumentów z listy dokumentów w programie SaldeoSMART
Aby wyeksportować dokumenty klienta z archiwum dokumentów, należy wybrać w menu głównym:
Dokumenty → Lista dokumentów,
a następnie wybrać z listy Podmiot i określić miesiąc, z którego będą eksportowane dokumenty.
Dokumenty można eksportować po włączeniu Trybu eksportu:
- wszystkie zaznaczone na liście dokumentów – przycisk Eksportuj do Super Księga Podatkowa nad listą dokumentów,
- pojedynczo – przycisk Eksportuj po prawej stronie listy dokumentów. Przycisk zmieni nazwę na Ponów jeśli eksport miał już miejsce.
2. Ustawienia integracji dla Super Księgi Podatkowej
Ustawienia integracji dostępne są w zakładce Parametry → Ustawienia integracji kosztów.
Dostępne ustawienia dla programu Super księga Podatkowa:
- KPiR – opcje do wyboru:
TAK – firma rozliczana jest w KPiR lub KH
NIE – firma rozliczana jest na ryczałcie
- Nie eksportuj, gdy ustawiono wartość dla wymiaru: opcja umożliwiająca zablokowanie eksportu dokumentów. Należy wskazać odpowiedni wymiar, np. „Brak eksportu” - po wybraniu tego wymiaru podczas edycji dokumentu, będzie on pozbawiony możliwości eksportu do programu księgowego.
- Ustawianie daty wpływu: ma być ustawiana dla danej firmy wg daty wystawienia czy daty dostawy.
3. Parametry importu dokumentów z SaldeoSMART do programu Super Księga Podatkowa
Faktury zaliczkowe, faktury w innych walutach nie są eksportowane z SaldeoSMART.
Przy imporcie dokumentów do programu księgowego, brane są pod uwagę 4 parametry: Typ, Kategoria, Opis zdarzenia, Rejestr.
1. Typ – w SaldeoSMART mamy 3 typy dokumentów, które są importowane:
- DS (dokument sprzedaży) – sprzedaż towarów i usług,
- FK (faktura kosztowa) – pozostałe wydatki,
- T/M (towar / materiał) – zakup towarów handlowych.
2. Kategoria (Dokumenty → Parametry) – w kategorii przenoszona jest informacja o:
- domyślnym opisie zdarzenia i domyślnym rejestrze,
- odliczeniu VAT (pełne odliczenie, 50% odliczenia i brak odliczenia),
- koncie księgowym lub numerze kolumny KPIR (pole symbol konta),
- typie VAT.
Ważne: Odliczenie 50% może być też ustawione po stronie konta w programie SKP.
Jeśli symbol konta jest nowy, to podczas importu należy uzgodnić, które konto w systemie odpowiada kontu importowanemu (rys. poniżej).
Listę kategorii wraz z wybranymi ustawieniami można zaimportować z pliku Excel (→ Import z Excel), a następnie postępować wg wskazówek. Po wyborze tej opcji pojawią się informacje, jak odpowiednio przygotować plik Excel.
Kategorie można także eksportować do pliku Excel, a następnie np. zaimportować dla innej firmy.
3. Opis zdarzenia – jest przenoszony do programu jako opis zdarzenia gospodarczego (długość opisu do 18 znaków).
4. Rejestr – Jeśli plik nie ma przypisanej kategorii, to rejestr zostanie potraktowany jako konto importowane (na rysunku poniżej R-1 i nowy) – podobnie jak w kategorii jeśli ten rejestr jest nowy, to dla takiego konta należy wybrać konto w systemie.
5. Wymiary (Dokumenty → Parametry → Przejdź do ustawień → …) – wymiary dla SaldeoSMART służą do szczegółowej kategoryzacji dokumentów.
Szczegółowe informacje na temat wykorzystania wymiarów są dostępne w osobnym dokumencie „Wymiary” dostępnym obok przycisku "+Dodaj” po prawej stronie nad listą wymiarów.
Faktury są eksportowane do formatu ZBYT (zy).
Aby móc wyeksportować fakturę (rachunek), musi posiadać ona poszczególne pozycje:
- dostawca,
- numer dokumentu,
- data wystawienia,
- data sprzedaży,
- termin płatności,
- waluta PLN,
- przynajmniej 1 pozycja VAT.
3.1. Podział kwoty na różne kategorie (rozbicie podsumowania faktury na pozycje)
Dla programu SKP jest możliwość rozbicia podsumowania faktury na kategorie (np. w sytuacji, gdy na fakturze jest towar handlowy i transport) – każdej kategorii w dokumencie będzie odpowiadała osobna pozycja w SKP, o takich samych datach i numerze dokumentu z kropką na końcu (liczba kropek zależy od ilości podziałów na fakturze).
Podziału dokonuje się na podglądzie dokumentu, w części „Podsumowanie”.
Aby podzielić kwotę na różne kategorie, należy kliknąć ikonę , a następnie:
- pojawi się pole, w którym należy wpisać kwotę, która ma być opatrzona inną kategorię i należy tę kategorię wskazać:
- kwota bazowej kategorii obliczy się automatycznie a podział należy zapisać ikoną zielonego ołówka.
- Zapisany wcześniej podział można skasować lub edytować klikając ikonę odpowiednio śmietnika lub ołówka.
- Każdą kwotę w ramach poszczególnych stawek można rozbijać na wiele pozycji/kategorii.
4. Jak importować dokumenty w programie Super Księga Podatkowa?
Aby zaimportować w programie Super Księga Podatkowa plik z fakturami, należy wybrać:
Księgi (F2) → 1. Księgowanie → Opcje → Import z obcych programów →
→ Pojawi się okno Import danych → Import z pliku → kliknij Wybierz plik →
→ Pojawi się okno Wybierz plik z danymi do importu → Wybierz plik z dokumentami klienta zapisanymi na dysku (Typ pliku – Plik eksportu z programów ZBYT) → Open/Otwórz →
→ Pojawi się okno
„Import danych” z informacjami o pliku → W zależności od typu pliku, który był importowany należy określić odpowiednie Konto w systemie (np. Konto 7 – sprzedaż na przykładzie poniżej) → Importuj →
→ Dokumenty zostaną zaimportowane, w rubryce Konto w systemie – określenie wybranego konta (7 sprzedaż na przykładzie poniżej) zmieni kolor na zielony → Zamknij
→ Dokumenty zostaną zaimportowane do brudnopisu.
Aby przenieść poszczególne pozycje do Księgi Podatkowej i Rejestru VAT, należy je zaznaczyć (można wszystkie) i kliknąć Księguj (w dole okna programu) →
→ Pojawi się okno Księgowanie, w którym należy wybrać zakres danych.
.
z
Komentarze
Komentarze: 0
Zaloguj się, aby dodać komentarz.