Pierwsze spotkanie z serii "Twój przewodnik po KSeF" za nami, ale już dziś zapraszamy na kolejne - szczegóły dostępne są w załączonej prezentacji.
Nie mogłeś uczestniczyć w spotkaniu? Nic straconego. Poniżej znajdziesz nagranie:
Zgodnie z obietnicą odpowiadamy na pytania, jakie zostały zadane podczas wydarzenia:
UPRAWNIENIA, AUTORYZACJA
1. Czy podatnik, który wskazał podmiot uprawniony do wystawiania faktur np. biuro rachunkowe, będzie mógł wykazać więcej niż jeden podmiot?
Tak, nie ma ograniczeń w ilości nadawanych uprawnień dla podmiotów i osób fizycznych.
2. Czy token z KSeF testowego jest taki sam jak ten wygenerowany na oryginalnej platformie?
Token wygenerowany na środowisku testowym KSeF nie jest tożsamy z tokenem wygenerowanym na środowisku produkcyjnym. To są dwa różne tokeny. Co więcej, należy pamiętać, że nie można dodać do SaldeoSMART tokena wygenerowanego w wersji testowej aplikacji ministerialnej. W przypadku zainteresowania testowaniem rozwiązania, należałoby się zgłosić do nas na adres obsluga@saldeosmart.pl w celu uzyskania dostępu do konta DEMO KSeF SaldeoSMART. Na tym koncie będzie możliwość dodania tokena wygenerowanego w wersji przedprodukcyjnej KSeF (demo) na stronie: https://www.podatki.gov.pl/ksef/aplikacja-podatnika-ksef-i-inne-narzedzia/bezplatne-narzedzia-wersja-przedprodukcyjna-demo/
UWAGA! Środowisko przedprodukcyjne (demo) opiera się o faktyczne dane uwierzytelniające zgodne z rejestrem informacji o właścicielach firm. W celu zalogowania się do usługi konieczne jest posiadanie faktycznych uprawnień, analogicznych jak dla środowiska produkcyjnego.
3. Czy konfigurację na koncie testowym w KSeF będzie można przenieść na konto podstawowe od 1 lipca 2024?
Patrząc na to, że są to różne środowiska nie będzie takiej możliwości.
4. Logowanie do bazy testowej KSeF jest możliwe za pomocą podpisu kwalifikowalnego, czy tylko za pomocą profilu zaufanego?
Logowanie do bazy testowej powinno odbyć się w oparciu o nieprawdziwe dane. Najlepiej wygenerować więc nieprawdziwy NIP, a następnie wybrać uwierzytelnienie za pomocą certyfikatu kwalifikowanego - certyfikowana pieczęć.
5. Jak spółka uwierzytelnia się w KSeF?
W przypadku spółki z reprezentacją wieloosobową należy złożyć do Urzędu Skarbowego zawiadomienie ZAW-FA i wyznaczyć jedną osobę, która będzie odpowiedzialną za logowanie w KSeF.
6. Czy osoba fizyczna może logować się na spółkę?
W przypadku podatników, którzy są osobami fizycznymi, pierwotne uprawnienia o charakterze właścicielskim automatycznie przypisane są do osoby będącej podatnikiem. Osoba taka nie musi nic zgłaszać. Może korzystać z systemu autoryzując się podpisem zaufanym lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym. W szczególnych przypadkach, gdy osoba posiada kwalifikowany podpis elektroniczny, który nie zawiera w sobie NIP i PESEL, istnieje możliwość zgłoszenia za pośrednictwem zawiadomienia ZAW-FA tzw. podpisu odcisku palca, w celu przypisania podpisu do danego podatnika. Zmiana lub odnowienie podpisu na kolejny niezawierający NIP i PESEL, wymagać będzie kolejnego zawiadomienia.
7. Czy właściciel JDG musi złożyć sam dla siebie ZAW-FA, jeśli jego profil zaufany nie jest powiązany z NIP?
Tak, tak właśnie musi zrobić.
8. Właściciel firmy daje uprawnienia pracownikom. Czy token jest przypisany do spółki, czy każdy z użytkowników musi wygenerować swój token?
Token nadawany jest firmie i służy połączeniu się platformy KSeF z zewnętrznym oprogramaowniem takim jak SaldeoSMART.
9. Jak wprowadzić token?
Token należy wprowadzić w SaldeoSMART w ustawieniach KSeF.
Jak wygenerować token przeczytasz w artykule <<tutaj>> lub obejrzyj film <<tutaj>>
10. Czy to kontrahent ustawia nam token na platformie?
Jeśli rozumiemy kontrahenta jako klienta biura rachunkowego, to tak się może zdarzyć, że nada on token dla biura.
11. Jak zalogować się do KSeF, jeżeli reprezentantem oddziału firmy zagranicznej jest obcokrajowiec bez PESELu (ma podpis kwalifikowany)?
Podmiot zagraniczny posiadający polski identyfikator NIP może działać za pośrednictwem pełnomocnika. W takim przypadku konieczne jest złożenie przez ten podmiot zawiadomienia ZAW-FA, w którym podmiot wyznaczy określoną osobę fizyczną do korzystania z KSeF (w tym do nadawania uprawnień, odbierania uprawnień, wystawiania faktur w imieniu podmiotu oraz dostępu do faktur).
WYSTAWIANIE FAKTUR
1. Co w przypadku, kiedy mamy dwóch nabywców z innymi numerami NIP na jednej fakturze?
W takim przypadku, gdy mamy innego odbiorcę i innego nabywcę, SaldeoSMART umożliwia wystawienie takiej faktury. W KSeF taka faktura trafia do obu podmiotów.
2. Proszę o pokazanie jak wysłać i pobrać fakturę z KSeF.
Zachęcamy do zapoznania się z artykułami, które szczegółowo opisują wysyłanie i pobieranie faktur z KSeF:
- instrukcja pobierania dla biura
- instrukcja pobieranie dla klienta biura
3. Czy nr id KSeF pojawia się na fakturze wysłanej z Saldeo tak, żeby klient widział ten numer?
Na wydruku faktury wysyłanej do kontrahenta z SaldeoSMART nie ma informacji o numerze KSeF.
4. A co jeśli nie wysłaliśmy faktury danego dnia? Przepadają? Usuwamy i wystawiamy nową?
Data wystawienia faktury i data wysłania jej do KSeF nie muszą być takie same, ale ze względów podatkowych powinny być w tym samym miesiącu.
5. Poproszę o potwierdzenie: z Saldeo można wysłać do KSeF tylko faktury wystawione w Saldeo? Czy można do KSeF wysłać faktury nie wystawione w Saldeo, ale zaczytane z innego programu?
Wysyłanie faktur do KSeF z SaldeoSMART dotyczy tylko tych, które zostały wystawione w SaldeoSMART. Można np. na podstawie wcześniej uzupełnionego pliku Excel dodać do SaldeoSMART plik, na podstawie którego zostaną wystawione faktury, a następnie zbiorczo wysłać je do KSeF.
POBIERANIE FAKTUR
1. Czy pobierzemy w formie PDF to, co klient wysłał do KSeF?
W SaldeoSMART na liście dokumentów widoczna jest wizualizacja faktury pobranej z KSeF. Można ją pobrać również w formacie PDF.
2. Czy z KSeF będzie można pobrać swoje faktury sprzedaży?
Tak, będzie możliwość pobrania z KSeF faktur sprzedażowych, które były przez nas wystawione na firmy, które obsługujemy.
3. Jak zaimportować faktury z KSeF do SaldeoSMART?
W artykule objaśniamy krok po kroku jak działa pobieranie faktur z KSeF:
- instrukcja dla klienta biura
4. Czy po pobraniu będzie widać wizualizację faktur zakupu?
Po pobraniu faktur z KSeF na listę dokumentów dostępna jest jej wizualizacja.
5. Jak ustawić automatyzacje poboru faktur z KSeF?
Obecnie możliwe jest ręczne pobieranie faktur z KSeF. O wprowadzeniu procesu automatyzującego będziemy informowali.
6. Co z płatnościami za większą liczbę faktur w jednym przelewie?
Będzie możliwość wysłania większej liczby faktur w jednym przelewie przy wykorzystaniu identyfikatora zbiorczego. Oczekujemy na wytyczne MF w tym zakresie.
7. Nadal nie wiemy jak pobrać faktury z KSeF albo jak to zautomatyzować. Czy widać wizualizację faktur?
W chwili obecnej, z poziomu listy dokumentów, udostępniliśmy możliwość ręcznego pobrania faktur z KSeF. Ważne jest, aby wcześniej do SaldeoSMART został dodany token z odpowiednimi uprawnieniami. Zachęcamy do zapoznania się z naszymi artykułami:
- instrukcja pobierania dla biura
- instrukcja pobieranie dla klienta biura
Dla faktur pobranych z KSeF dostępna jest w SaldeoSMART wizualizacja.
OBSŁUGA W SaldeoSMART
1. Jak będzie rozliczony dostęp do KSeF? Czy dalej na podstawie kredytów?
Dostęp do funkcjonalności KSeF jest w każdym pakiecie w cenie abonamentu. Dla faktur pobieranych z KSeF pomniejszana jest pula dostępnych kredytów. Obowiązuje zasada 1 faktura pobrana z KSeF bez względu na liczbę stron = 1 kredyt.
2. Czy wzrosną ceny za SaldeoSMART ze względu na KSeF?
Dostęp do funkcjonalności KSeF jest w każdym pakiecie w cenie abonamentu.
3. Jak weryfikować, która faktura będzie na jaki projekt? W tej chwili pracownicy opisują to na dokumencie i na tej podstawie wprowadzany jest projekt do Saldeo. A jak teraz będzie można zweryfikować projekt? Czy pracownik w sklepie będzie musiał powiedzieć numer projektu, żeby się pojawił on na fakturze elektronicznej?
Istnieje możliwość dodania komentarza na wystawianej fakturze, dlatego pracownik może poprosić wystawcę o adnotacje odnośnie projektu. Nie jest to jednak obowiązkowe, zatem napisanie takiej adnotacji będzie równoznaczne z dobrą wolą sprzedawcy, kontrahenta. Na dokumencie zakupowym natomiast można w SaldeoSMART skorzystać z funkcji wymiarów i każdy projekt określić jako wymiar.
4. Czy w każdym pakiecie SaldeoSMART klient będzie miał możliwość akceptacji lub odrzucenia faktur?
Tak, w każdym. Dodatkowo akceptacja faktur pobranych z KSeF dostępna jest dla klienta biura rachunkowego oraz dla biura.
5. Jak sprawdzić swój pakiet?
Administrator SaldeoSMART od strony biura rachunkowego ma dostępny cennik nad Listą firm. Po kliknięciu w niego pojawia się informacja o pakiecie, z którego korzysta.
6. Czy ilość wystawionych przez klienta faktur wpływa na nasze kredyty?
Pula dostępnych kredytów wykorzystywana jest na odczytywanie dokumentów przez biuro i klienta biura, na odczytywanie wyciągów bankowych oraz na pobieranie faktur z KSeF. Wystawianie faktur i wysyłanie ich do KSeF nie zużywa kredytów z puli.
7. Czy będzie wersja angielska materiałów dla klientów, choćby uproszczona?
Rozważymy taką możliwość. Platforma KSeF posiada wersję angielską.
8. Czy nie można byłoby wyciągnąć kolumny z tym numerem KSeF na listę?
Dobrze byłoby, aby biuro/klient doprecyzowało do czego z perspektywy czasu będzie potrzebna kolumna z numerem KSeF. Dla faktur pobranych z KSeF do pliku Excel informacja o numerze KSeF oraz dacie jego nadania dostępna jest w pliku.
Komentarze
Komentarze: 0
Zaloguj się, aby dodać komentarz.